Rachmaninov in Den Hoorn door zangvereniging Vivace - 15 december 2002

MIDDEN - DELFLAND

Rachmaninov in Den Hoorn

Op zondag 15 december aanstaande geeft Zangvereniging Vivace een uitvoering van de ‘Vespers’ – opus 37 van Sergei Rachmaninov in de RK kerk van Den Hoorn. Toegang: vrije gift. Het concert begint om 16.30 uur in de R.K.kerk, Hoornseweg 11, Den Hoorn.

Sergei Rachmaninov (1873 - 1943) was een groot pianist en zijn pianoconcerten worden als hoogtepunten uit de romantiek beschouwd. Na de Russische revolutie van 1917 vluchtte Rachmaninov naar de Verenigde Staten. Veel van zijn werk moest hij achterlaten. De communistische partij verbood zijn muziek, zoals dat met veel werk van Russische componisten gebeurde. Pas de laatste jaren komen veel van deze ‘verbannen’ composities in de openbaarheid en zijn we in staat om te ontdekken welke schoonheid ons al die jaren is onthouden.

De vespers, het avondgezang

Rachmaninov schreef zijn vespers in 1915. Hij baseerde ze op de oorspronkelijke avondgezangen van de Russisch-orthodoxe kerk. Als kleine jongen luisterde hij in de kerk vol bewondering naar de oude melodieën, waarna hij naar huis rende om ze op de piano na te spelen. Rachmaninov noemt zijn ‘Vespers’ een van zijn meest geliefde composities. U hoort de oorspronkelijke Russische kerk- en volksmuziek en vooral de aard en emoties van de Russen.

Ikonen, Russische kunst en Rachmaninov

De wintertentoonstelling van Art Centre Delft (Rotterdamseweg 205, 24 november 2002 t/m 26 janauri 2003) is gewijd aan oude Russische Ikonen en werk van kunstenaars uit Wit Rusland. Op 12 januari 2003 brengt zangvereniging Vivace bij deze tentoonstelling een uitvoering van de Vespers van Rachmaninov. Andersom zullen een aantal werken uit deze tentoonstelling ook te zien zijn bij het concert van Vivace op 15 december in Den Hoorn. Ikonen zijn ontstaan in de 4e eeuw en zijn een wezenlijk deel van het mysterie in de Grieks en Russisch Orthodoxe Kerken. Op hout geschilderde afbeeldingen van Christus, Maria en vele andere heiligen en bijbelse taferelen hebben in de oosterse kerken een zeggingskracht die gelijk is aan woord en sacrament. Novgorod in Rusland was een bloeiend centrum van de 11e tot de 16e eeuw. In de 2e helft van de 20e eeuw ontstond in het westen een hernieuwde belangstelling voor ikonen. Rachmaninov greep in zijn Vespers terug op oude teksten en kerkmuziek, zoals in het Magnificat, vesper nr 11. Ikonen zijn daar onverbrekelijk mee verbonden.